• ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
  • کد خبر: 62786
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

هفته چهارم مهر ماه انس طلا سقف تاریخی جدیدی در محدوده ۲۷۲۱ دلار به ثبت رساند، نقره نیز به بازدهی ۶.۹ درصدی رسید ولی قیمت‌ها در بازار انرژی، فلزات پایه و محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرد. قیمت‌ بسیاری از کامودیتی‌ها ریزش‌های شدیدی به ثبت رساندند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار کامودیتی‌ها در معاملات هفته چهارم مهرماه بر مدار نزول قرار داشتند. قیمت انواع نفت و گاز به شدت ریزشی شد، قیمت فلزات پایه نیز افت چشم‌گیری به ثبت رساند ولی در قیمت فلزات گران‌بها صعودی بود و انس طلا سقف جدیدی در محدوده ۲۷۰۰ دلار به ثبت رساند. نوسانات هفتگی بازار کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

ریزش شدید قیمت‌ها در بازار کامودیتی‌ها

افت ۱۴.۲۱ درصدی قیمت گاز طبیعی با پایان طوفان هلن و افزایش تولید گاز اتفاق افتاد. قیمت گاز طبیعی در ماه گذشته نوسانات سنگینی به ثبت رساند. یک ماه قبل همزمان با طوفان هلن و توقف تولید گاز در خلیج مکزیک قیمت گاز طبیعی از کانال ۱.۹ دلار برای هر میلیون BTU به محدوده ۲.۹ دلار رسید ولی در معاملات هفته قبل به سطح ۲.۲۵ دلار برای هر میلیون BTU برگشت. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز با افت ۷.۵۷ درصدی به ۷۳ دلار رسید. نفت خام کانال ۷۰ دلار را از دست داد و در حوالی ۶۹ دلار برای هر بشکه معامله شد.

بازار فلزات پایه نیز پا به پای بازار انرژی ریزشی بود. مس بیش از ۲.۵ درصد از قیمت خود را از دست داد، نیکل ۵.۱۲ درصد عقب نشینی کرد و روی، قلع، آلومینیوم همگی برآیند هفتگی منفی به ثبت رساندند. تقاضا برای فلزات پایه در بنادر چین کاهش یافته‌است و چشم‌انداز روشنی از افزایش سطح تقاضا برای کوتاه مدت وجود ندارد. بخش‌های داخلی چین همچنان درگیر رکود است و این اتفاق خبر بدی برای بازار فلزات پایه است. مؤسسات مالی جهان در ابتدای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی‌های امیدوارکننده از قیمت فلزات تا پایان سال ارائه دادند ولی فلزات اکنون حمایت‌های قیمتی را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند. بازار سنگ آهن از این ماجرا مستثنا نیست. قیمت سنگ آهن در معاملات هفته چهارم مهرماه در سطح ۱۰۵ دلار برای هر تن باقی ماند.

فست مارکت در گزارشی مدعی شد سطح تقاضا برای محصولات فولادی پایین‌تر از دو سال قبل است و همین اتفاق تقاضا برای سنگ آهن را کاهش می‌دهد. در بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی قیمت‌ها روند نزولی داشت. قیمت کاکائو اندکی کاهش پیدا کرد ولی قیمت قهوه بیش از ۲ درصد افزایش یافت. برداشت محصول از مزارع طی سال جاری به مراتب بهتر از پیش‌بینی‌ها بود و به دنبال آن قیمت مواد غذایی در یک روند نزولی قرار دارد. اگرچه قیمت قهوه و کاکائو در بیشتر هفته‌های سال صعودی بود. در معاملات هفته چهارم مهرماه قیمت برنج نیز افزایش یافت ولی شدیدترین رشد قیمت مربوط به نقره بود.

انس طلا موفق به ثبت سقف تاریخی جدیدی در محدوده ۲۷۲۱ دلار شد و به دنبال آن انس نقره با افزایش ۶.۹ درصدی به نزدیکی کانال ۳۳۴ دلار در هر تن رسید. مؤسسات مالی قیمت انس طلا در ماه‌های آینده را در کانال ۳۰۰۰ دلار تخمین می‌زنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =