رامین قربانزاده کارشناس و محقق صنعت سنگ در گفتوگو با ایراسین گفت: مشکلات صنعت سنگ در کشور را باید به دو بخش بازار داخلی و صادراتی تقسیم کرد که وجه مشترک مشکلات در هر دو بخش در حال حاضر، عدم رونق در کلیت اقتصاد تولیدی کشور است که البته این مشکل مختص به صنف و صنعت سنگ نیست و برای همه صنایع فراگیر است.
قربانزاده در ادامه تاکید کرد: اگر به صورت موردی به صنعت سنگ نگاهی داشته باشیم، از مشکلات عمده صنعت سنگ برای بازار داخلی باید به رکود سنگین ساخت و ساز در حوزه مسکن و پروژههای بزرگ عمرانی اشاره کرد.
وی افزود: در رابطه با بازارهای صادراتی علاوه بر مشکلات حاصل از سیاستهای تحریمی ایالات متحده امریکا، صنعت سنگ ایران یک مشکلی دارد به نام ایرانیزه بودن این صنعت و این مشکل درونی است و ربطی به خارج از مرزهای ایران ندارد و اگر روزی فرا رسد که تحریمهای اعمال شده بر ایران برچیده شود تا زمانی که صنعت سنگ ایران نگاهش گلوبالیزه و جهانی شدن نباشد و استانداردهای جهانی را تعقیب و تمکین نکند، رونق دوچندانی باز هم نخواهد داشت، به عنوان مثال وقتی پروژهای در یک کشور اروپایی تصمیم به خرید سنگ میگیرد تقاضاهایی که از طرف معماران و مجریان پروژه در مورد ابعاد - ضخامت و عملیات روی سطح سنگ- تضمینهای بانکی حسن انجام کار مطرح میشود که غالبا از طرف کارخانههای تولیدی ایران با جواب منفی پاسخ داده میشود.
این فعال حوزه سنگ در پاسخ به این پرسش که آیا صنعت سنگ ایران بازارهای هدف صادراتی را به درستی رصد کرده است، عنوان کرد: فعالان صنعت سنگ ایران بازارهای هدف صادراتی را به درستی رصد کردند اما این رصد صحیح در تمامی بدنه صنف حاکم نیست، اصلا قرار هم نیست که همه فعالان از بازارهای هدف اطلاعات دقیق داشته باشند با این پیش فرض و وجود مشکلات عدیدهای که پیشپای صادرکنندگان است، شایسته است نهادهای حاکمیتی تصمیمگیر و مجری بیشتر قدردان صادرکنندگان باشد.
قربانزاده در ادامه تاکید کرد: عنایت داشته باشیم صادرکنندگان ایرانی که هماکنون به کشورهای اروپایی صادرات دارند، بایستی علاوه بر حل و فصل مشکلات تولیدی در ایران هفتخوان تحریمها را که شامل نقل و انتقال ارز و همینگونه خود کالا است را با ترفندهای فراوان عبور دهند.
ارسال نظر