به گزارش خبرنگار ایراسین، گزارشها نشان میدهد فروش تبلت در جهان طی سال ۲۰۲۴ با رشد ۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ از ۱۳۵.۵ میلیون واحد به ۱۴۷.۶ میلیون واحد افزایش پیدا کرد. اپل با سهم ۵۶.۹ میلیون دلاری، بزرگترین فروشنده تبلت میان برندهای بزرگ جهان طی سال ۲۰۲۴ بود.
سهم فروش اپل در بازار جهانی تبلت از ۴۰ درصد از سال ۲۰۲۳ به ۳۸.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافت، با این حال بالاترین فروش سالانه بازار تبلت را به ثبت رساند. گفتوگو با فعالان بازار نشان میدهد تبلتهای اپل سهم بسیار کوچکی از بازار داخلی تبلت دارند. هر سال نسل جدید تبلتهای اپل همراه با عرضه جهانی به بازار نصفجهان میرسند ولی به دلیل قیمت سنگین تقاضا برای این تبلتها زیاد نیست.
آخرین نسل تبلتهای اپل در بازار اصفهان iPad Pro ۲۰۲۴ نام دارد. این تبلت با حافظه ۱ ترابایتی با قیمتی نزدیک به ۱۹۰ میلیون تومان عرضه میشود. قیمت نمونههای اقتصادیتر این تبلت به نزدیک ۱۰۰ میلیون تومان میرسد. در بازار میان ردهها نیز تبلتهای ۱۱ و ۸.۳ اینچی اپل با قیمتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشوند. ضمن اینکه به دلیل تقاضای پایین برخی از فروشندگان مدلهای قدیمیتر تبلتهای اپل را به صورت نو با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان عرضه میکنند ولی تقاضا برای آنها بالا نیست.
سامسونگ پس از اپل با سهم ۱۸.۸ درصدی از بازار جهانی تبلت در جایگاه دومین فروشنده بزرگ بازار تبلت جهان قرار میگیرد. سهم بازار سامسونگ در سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۰.۲ درصد کاهش یافت. در بازار اصفهان تبلتهای سامسونگ با تنوع بسیار زیادی عرضه میشوند. کمترین قیمت تبلت سامسونگ نزدیک به ۱۰ میلیون تومان و نرخ آخرین نسل از تبلتهای این شرکت به نزدیک ۱۳۰ میلیون تومان میرسد. بررسیهای میدانی نشان میدهد تقاضا برای تبلتهای سامسونگ در بازارهای داخلی به مراتب بیشتر از اپل است.
هوآوی، لنوو و شیائومی پس از سامسونگ پرفروشترین شرکتها در بازار جهانی تبلت هستند. محصولات هر سه برند در بازار داخلی عرضه میشود ولی تنوع برای تبلتهای هوآوی و شیائومی پایین است. به خصوص تبلتهای هوآوی به صورت محدود در بازار اصفهان عرضه میشوند در مقابل تبلتهای لنوو به دلیل تنوع بسیار زیاد در ردههای قیمتی پایین طرفداران بسیاری دارند. به صورت کلی برندهای چینی مانند لنوو و ایسوس در بازار داخلی تبلت پرطرفدار هستند. در کنار آنها برندهای داخلی مانند جیالایکس قرار میگیرند.
این شرکتها تبلتهای اقتصادی را با تنوع بالایی عرضه میکنند. از طرفی به تازگی عرضه تبلتهای استوک به خصوص از برند مایکروسافت در بازار داخلی افزایش یافته است. این تبلتها با وجود قیمت بالا ولی کیفیت خوبی دارند. گفتوگو با فعالان بازار داخلی به خصوص فروشگاههای متخصص در زمینه عرضه تبلت نشان میدهد در بازار نصف جهان بر خلاف بازارهای جهانی تقاضا برای تبلتهای سامسونگ و سپس برندها چینی به مراتب بالاتر از سایر برندهاست.
ارسال نظر