به گزارش ایراسین، لطیف یاری با اشاره به تشدید فشارها علیه شورای رقابت و مجلس برای افزایش قیمت اتومبیلهای ساخت داخل، اظهار کرد: شرکتهای خودروسازی داخلی میکوشند تا با برگزاری جلسات مختلف و اقناع نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای رقابت، افزایش قیمت کارخانه خودروهای داخلی را به تصویب رسانده و در روند قرعهکشیهای خودرویی اعمال کنند.
وی افزود: این در حالی است که به دلیل فشارهای اقتصادی همه جانبه علیه مردم، قدرت خرید متقاضیان واقعی و غیر کاذب در بازار خودروهای ساخت داخل در هفتههای گذشته تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و نمیتوان از مردم انتظار معجزه در افزایش قدرت خرید داشت.
این کارشناس و پژوهشگر صنعت خودرو با بیان اینکه خواسته خودروسازان برای افزایش قیمت اتومبیلهای ساخت داخل در شرایط فعلی خلاف اخلاق و انصاف است، تصریح کرد: متأسفانه شورای رقابت به عنوان یک عنصر اصلی در این زمینه، سکوت کرده و اقدام قابل توجهی در مقابل خودروسازان انجام نمیدهد؛ در حقیقت شورای رقابت نقش خود را در صنعت خودروسازی ایران از دست داده و تنها تصویب کننده خواسته شرکتهای اتومبیلسازی داخلی در موضوع افزایش قیمتها است.
یاری اضافه کرد: آزادسازی قیمت خودرو خواسته اصلی خودروسازان از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است و گویا شورای رقابت نیز با این موضوع کاملاً موافق است زیرا هیچیک از اعضای این شورا تاکنون اظهار نظری مبنی بر مخالفت با این خواسته مهم اقتصادی نداشتهاند و به نظر میرسد خودروسازان هر روز به خواستههای خود در بستر صنعت اتومبیلسازی ایران نزدیک تر میشوند.
وی ادامه داد: آزادسازی قیمتگذاری خودرو از سوی شرکتهای اتومبیلسازی داخلی باید با آزادسازی واردات خودرو به صورت همزمان اجرا شود تا خودروسازان متوجه رقابتی نبودن محصولاتشان و بیزاری مردم از شرایط خرید و فروش خودروهای ساخت داخل بشوند.
این کارشناس و پژوهشگر صنعت خودرو با اشاره به کیفیت غیراستاندارد بسیاری از خودروهای ساخت داخل، خاطرنشان کرد: بیشک با آزاد شدن واردات خودروهای خارجی به کشور، مشتریان خودروهای داخلی و متقاضیان واقعی اتومبیل در بازار ایران به سراغ مدلهای لوکس و تقریباً ارزان قیمت خارجی خواهند رفت و بازار خودروسازان داخلی کساد خواهد شد.
یاری افزود: شرکتهای خودروسازی داخلی در شرایط انحصاری اقتصاد ایران به یک رشد پایدار و تقریباً محسوسی رسیدهاند و اکنون وقت آن رسیده که واردات خودروهای خارجی به کشور آزاد شود و رقابت کیفیت خودروهای ایرانی و خارجی در کفه ترازو مشخص شود.
منبع: ایمنا
ارسال نظر