به گزارش ایراسین به نقل از تسنیم، استان هرمزگان در جنوب ایران و سواحل خلیجفارس با برخورداری از نوارساحلی فراوان و امکان پهلوگیری کشتیهای بزرگ مقیاس، کوچک و متوسط یکی از پهنههای استراتژیک کشور به شمار میآید که میتواند نقش بسزایی در توسعه اقتصاد ملی و استانی داشته باشند، تقریبا تمام شهرستانهای هرمزگان به جز چند شهرستانی که به ساحل راهی ندارند، ظرفیتهای بالقوهای در حوزه اسکلههای بندری دارند که از غرب استان و پارسیان آغاز شده و در شرق به شهرستان جاسک ختم میشود.
برای هر کدام از این بنادر نقشهایی تعریف شده است چرا که تا پیش از این عمدتا نقش این اسکلهها رویههای خرد صیادی و ملوانی بوده است اما دولت سیزدهم اعتقاد دارد باید از امکانات موجود حداکثر استفاده را انجام داد ضمن اینکه بروزرسانی، توسعه و تجهیز بنادر کوچک و متوسط نیز همواره موردتاکید بوده است.
یکی از شهرستانهای دارای ظرفیت در حوزه بندری، شهرستان بندرخمیر است، این شهرستان که با تالابهای زیبایش شناخته میشود در فاصله ۹۵ کیلومتری از شهر بندرعباس به لحاظ گردشگری و صنایع معدنی حرفهای زیادی برای گفتن دارد، بزرگترین تالاب دریایی خاورمیانه متعلق به این شهرستان است و به همین واسطه به اولین بندرتالابی ایران معروف شده و از طرفی نیز برخورداری از معادن گچ و سیمان و صنایع فرآوری این محصولات " بندر خمیر " را به پهنهای مستعد در این حوزه با ضرورت توسعه بندری تبدیل کرده است.
بندرخمیر در صورت توسعه ظرفیت بندریاش میتواند به بازوی قدرتمند کشور برای صادرات تخصصی محصولات معدنی و مصالح ساختمانی تبدیل شود و به همین منظور پروژه احداث بندر چند منظوره خمیر در فاصله ۲ کیلومتری شرق اسکله موجود شیلات و کاملا خارج از محدوده تالاب بینالمللی آغاز شده است که با پیشرفت مناسبی تا دهه فجر به بهرهبرداری خواهد رسید.
حسین عباسنژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، نقش بنادر کوچک را در توسعه اقتصاد دریامحور و اشتغال پایدار بیبدیل دانست و با تبیین برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه، اظهارداشت: احداث بندرگاه خمیر یکی از طرحهای مهم و راهبردی سازمان بنادر است که در راستای تسهیل تجارت، صادرات و واردات و رونق بخشی به اشتغال مردم بومی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه احداث بندر چند منظوره خمیر نقش موثری در راندمان اقتصادی منطقه خواهد داشت، افزود: این پروژه از دولت نهم آغاز شده بود اما پس از مدتی که از شروع عملیات اجرایی آن میگذشت بنا به دلایل مختلفی ادامه روند کار متوقف شد اما در دوره جدید تصدی ریاست جدید سازمان بنادر که دوران قبلی مدیریتشان در استان آغازگر این پروژه بود با پیگیری رفع موانع و مشکلات مجددا احداث بندرگاه خمیر در دستور کار قرار گرفت که امید است با سرعت فعلی کار در دهه فجر امسال به بهرهبرداری برسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان عنوانکرد: بندر چندمنظوره خمیر دارای چهار پست اسکله به صورت شمع، عرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکلهها است که در مرحله نخست این طرح، مسیر دسترسی دریایی شامل دایک سنگی به طول ۶۱۷ متر اجرا و در مرحله دوم این طرح نیز اجرای لایههای روسازی دیواره دسترسی، احداث پل دسترسی به صورت شمع و عرشه از انتهای دایک تا محل اسکله، احداث اسکله به همراه تهیه و نصب تاسیسات برقی و مکانیکی به انجام رسیده است.
عباسنژاد تاکیدکرد: شناور طرح شامل بارج تا ظرفیت پنج هزار تن برای این بندر پیش بینی شده است و از آنجایی که بهرهبرداران اصلی این بندرگاه مردم خواهند بود بنا بر درخواستهای مکرری تجار و بازرگانان بومی و محلی داشتند در تلاش هستین با تغییر در شناور اسکلههای شناور امکان پهلودهی لنجهای تجاری و باری تا ظرفیت ۴۰۰ تن فراهم شود.
وی با اشاره به انجام آزمونهای زیست محیطی مربوط به این پروژه اظهارداشت: لایروبی اسکه قدیم شهرستان بندرخمیر نیز در دستورکار است بکه دلیل کاهش چشمگیر عمق اسکله گمرک بندر خمیر که در گذشته نقش مهمی در تجارت دریایی منطقه داشته در حال انجام است و برای این امر پیمانکار اجرایی انتخاب شده است با صدور مجوزهای زییتمحیطی کار آغاز خواهد شد که این امر امکان پهلودهی ایمن تعداد زیادی از شناورها سنتی به خصوص در شرایط نامساعد جوی را فراهم می کند.
ارسال نظر