• ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
  • کد خبر: 52728
  • readingTime: ۲ دقیقه
فلزات پایه

افزایش تقاضا با رشد قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی همراه بود. ابتدا قیمت مس بر مدار صعود قرار گرفت و پس از آن قیمت آلومینیوم و روی نیز سقف یک سال گذشته خود را شکستند و امروز در بالاترین قیمت در این بازه زمانی معامله می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آلومینیوم و روی در آخرین معاملات هفته به بالاترین قیمت در طول سال گذشته رسیدند. قیمت مس نیز معاملات هفتگی را در یک قدمی سطح ۱۰ هزار دلار به پایان رساند. تحلیل‌گران مدعی‌اند افزایش قیمت مس در ماه گذشته با واکنش مثبت سایر فلزات اساسی همراه بود. یکی از فعالان بازار فلزات اساسی در شبکه‌های اجتماعی دراین‌باره نوشت: مس با ۱۰ هزار دلاری شدن کامودیتی‌ها را مجبور به حرکت کرد. قیمت مس هفته گذشته به سطح کلیدی ۹۹۰۰ دلار رسید.

روند صعودی مس از ماه فوریه و کانال قیمتی ۸۱۰۰ دلار آغاز شد، ابتدا سقف ۸۶۰۰ دلار را شکست و با پشت سر گذاشتن محدوده ۹۳۰۰ دلار اکنون در یک قدمی کانال ۱۰ هزار دلار قرار دارد. از نظر نموداری مس در این محدوده مقاومت بزرگی ندارد ولی اگر از نظر روانی موفق به عبور از سطح ۱۰ هزار دلار شود احتمال افزایش قیمت تا ۱۰۴۰۰ دلار و سپس ۱۰۷۰۰ دلار وجود دارد.

سقف شکنی فلزات پایه با پیشتازی مس

پس از کاهش عرضه سنگ مس از سوی معادن، کارخانه‌های ذوب مس چین، بزرگترین تولیدکنندگان مس تصفیه شده در جهان سطوح فعالیت خود را کاهش داده‌اند. در بسیاری از کشورهای جهان استخراج مس از معادن کاهش یافته است برای مثال در زامبیا فعالیت معادن کلیدی به دلیل کمبود برق به حال تعلیق درآمد. خطر کاهش عرضه در بازار آلومینیوم به مراتب بیشتر از مس است. زیرا از طرفی تحریم‌های جدید برای روسیه قیمت آلومینیوم را صعودی کرد و از طرف دیگر خشکسالی در چین و محدودیت‌های برق سطح تولیدات آلومینیوم را کاهش داد.

چین برای تأمین آلومینیوم مورد نیازش وابستگی شدیدی به گینه دارد و انفجار در انبار سوخت عرضه از این کشور را با اختلال مواجه کرد. کارخانه‌های ذوب آلومینیوم در استان یوننان چین به عنوان چهارمین منطقه بزرگ تولید آلومینیوم به دلیل خشک‌سالی تولیدات خود را محدود کرده‌اند و با این اقدامات قیمت آلومینیوم به بالاترین سطح در طول یک سال گذشته صعود کرد.

سقف شکنی فلزات پایه با پیشتازی مس

قیمت هر تن فلز آلومینیوم در آخرین روز کاری به ۲۶۶۵ دلار رسید. سال ۲۰۲۳ آلومینیوم پس از برخورد به این سطح قیمتی ریزشی شد و تا کمتر از ۲۱۰۰ دلار کاهش یافت. تحلیل‌گران مدعی‌اند آلومینیوم با عبور از این سطح قیمتی تا ۳۰۰۰ دلار پیشروی خواهد کرد. در بازار فلز روی نیز قیمت‌ها در طول هفته گذشته مانند آلومینیوم سقف یک سال گذشته را پشت سر گذاشتند. قیمت هر تن روز در آخرین معاملات به ۲۸۵۶ دلار به ازای هر تن رسید.

ساخت‌و ساز در چین هر سال با آغاز نیمه گرم سال به صورت سنتی افزایش می‌یابد و به دنبال آن تقاضا برای فلزات اساسی افزایش می‌یابد. بخش ساخت‌وساز چین بزرگترین مصرف‌کننده فلز روی است. به همین دلیل قیمت روی نیز پا به پای مس و آلومینیوم صعود کرد و اکنون چشم‌انداز مثبتی برای آن در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =