• ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
  • کد خبر: 55121
  • readingTime: ۱ دقیقه
کریستال مایع

محققان دانشگاه ملی علوم و فناوری اولسان (UNIST) کره، پدیده‌ای جدید را در بلورهای مایع کشف کرده‌اند که می‌تواند تحولی در دنیای میکرو-روباتیک ایجاد کند.

به گزارش ایراسین، این دانشمندان متوجه شده‌اند که اجسام می‌توانند با تغییرات دوره‌ای در اندازه‌شان، در میان بلورهای مایع به حرکت در بیایند. در این تحقیق، تیم پژوهشی مشاهده کرد که حباب‌های هوا در بلورهای مایع با تغییر اندازه‌های دوره‌ای، به یک سمت حرکت می‌کنند. این برخلاف حرکت حباب‌های هوا در سایر محیط‌هاست، که معمولاً به طور متقارن رشد یا انقباض دارند. با قرار دادن حباب‌های هوا به اندازه‌ی یک تار مو در بلورهای مایع و تغییر فشار روی آنها، پژوهشگران توانستند این پدیده‌ی شگفت‌انگیز را کشف کنند.

راز این پدیده در نقص فاز موجود در بلورهای مایع در کنار حباب‌های هوا نهفته شده. این نقص‌ها، تعادل حباب‌ها را به هم می‌زنند و آن هارا مجبور نیکند که به یک جهت خاص حرکت کنند. هنگامی که حباب‌ها اندازه‌شان تغییر می‌کند، بلورهای مایع اطرافشان را فشار می‌دهند، و به این ترتیب به یک جهت شروع به حرکت می‌کنند.

سونگ-جو کیم، نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: این کشف نشان می‌دهد که اجسام متقارن در این اندازه، می‌توانند با اعمال فشار و تغییر اندازه، حرکت جهت‌دار داشته باشند. این پدیده تاکنون دیده نشده بود. او همچنین به کاربرد این اصل در انواع مختلف مایعات پیچیده اشاره کرد.

وی افزود: این نتیجه جالب اهمیت شکست تقارن در زمان و مکان را در حرکت‌های سطح میکروسکوپی نشان می‌دهد. این کشف می‌تواند به توسعه روبات‌های میکروسکوپی کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =