مسکن

مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن می‌گوید: بازار مسکن در شرایط رکود توأم با تورم به سر می‌برد. انتظارات تورمی در حوزه مسکن منفی شده و عموم مردم منتظر ریزش قیمت‌ها هستند. اگرچه دولت اقدامات مناسبی در این حوزه انجام داده ولی قیمت مسکن باید کاهش یابد، در غیر این صورت شاهد قفل‌شدن این بازار خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ چه در حوزه معاملات و چه ساخت‌وساز روزهای کم رونقی را پشت سر گذاشت و رکود بازیگر اصلی این بازار بود. بازار مسکن با شروع سال ۱۴۰۳ نیز از زیر سقف رکود خارج نشد و تنش‌های بازار ارز و طلا نیز تأثیر چندانی بر رونق بازار ملک نداشت. البته نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد طی روزهای ابتدایی سال جاری سبب رشد بهای مسکن در این بازار شد. گفت‌وگو با شماری از مشاوران املاک اصفهان از نصف شدن تعداد معاملات مسکن در بهار ۱۴۰۳ حکایت دارد، آن‌ها مدعی‌اند بازار مسکن با شروع فصل نقل‌وانتقالات نیز خالی از خریدار است و بیشتر افراد حاضر در بازار به دنبال مسکن با اجاره بهای پایین هستند.

مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن درباره وضعیت فعلی این بازار به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بازار مسکن در شرایط رکود توأم با تورم شدید به سر می‌برد. مصرف‌کنندگان واقعی توان خرید خود را از دست داده‌اند و کمتر کسی به فکر خرید مسکن خواهد بود. متأسفانه دوره انتظار برای خانه‌دار شدن در شرایط فعلی بسیار طولانی شده است. از طرفی سرمایه چه برای خرید و چه ساخت و ساز به بازار مسکن ورود پیدا نمی‌کند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه مردم در انتظار کاهش قیمت ملک هستند، بیان می‌دارد: انتظارات تورمی در حوزه مسکن منفی شده است و عموم مردم منتظر ریزش قیمت ملک هستند. در مجموع وضعیت فعلی بازار ملک چندان مناسب نیست و پیش‌بینی‌های مساعدی برای حوزه مسکن وجود ندارد.

وام مسکن دردی را دوام نمی‌کند

در حال حاضر مبلغ وام مسکن جهت خرید خانه برای زوجین در تهران ۸۰۰ میلیون تومان و برای افراد ساکن در شهرهای دیگر ۶۴۰ میلیون تومان است که با احتساب وام جعاله، ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن به یک زوج اصفهانی تعلق می‌گیرد. به اعتقاد این کارشناس حوزه مسکن، تسهیلات مسکن در شرایط فعلی کارایی ندارند، گودرزی در این رابطه توضیح می‌دهد: مبلغ تسهیلات مسکن پایین است و در حد خرید شش یا هفت متر مربع مسکن را با قیمت‌های فعلی پوشش می‌دهد. حتی اگر مبلغ این وام‌ها افزایش یابد، مردم قادر به پرداخت اقساط بالا آن نیستند. لذا قیمت مسکن باید کاهش یابد، در غیر این صورت شاهد قفل شدن این بازار خواهیم بود.

در انتها گودرزی با اشاره به کاهش قیمت مسکن به عنوان راه‌حلی برای رونق یافتن این بازار خاطر نشان می‌کند: اگر قیمت مسکن کاهش نیابد، بخش‌های بزرگی از اقتصاد تحت تأثیر رکود تورمی و قفل شدن بازار مسکن قرار خواهند گرفت. البته دولت اقدامات مناسبی مانند واگذاری زمین در این حوزه انجام داده است و دولتمردان باید همانطور که جناب بذرپاش در برنامه‌های اقتصادی به دفعات مطرح نموده‌اند به واگذاری زمین جهت سامان یافتن بازار ادامه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =