به گزارش خبرنگار ایراسین، بهار ۱۴۰۳ فصلی آرام برای بازار خودرو بود و افت و خیز چشمگیری در این بازار رخ نداد. به گفته شماری از فعالان بازار خودرو با ثبات نرخ ارز در روزهای اخیر، رکود در بازار خودرو تشدید شده و در بیشتر روزهای هفته معاملهای صورت نمیگیرد. به اعتقاد آنها بازار خودرو در انتظار رئیس جمهور جدید است و نمیتوان انتظار نوسان قیمتها یا بازگشت رونق را داشت.
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در رابطه با شرایط فعلی بازار خودرو به خبرنگار ایراسین میگوید: با توجه به بودجهبندی دولت انتظار شکلگیری رکود تورمی بیشتری در بازار خودرو طی سال ۱۴۰۳ وجود دارد که تاکنون شاهد این رکود تورمی بودهایم. البته قیمت خودرو در روزهای اخیر ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت.
فرزانه ادامه میدهد: جزئیات آمار تولید و مونتاژ خودرو بیانگر افت تولید خودرو در کشور است، به طوری که میزان تولید اتومبیلها در بهار سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افت پیدا کرد. مضاف بر این واردات خودرو به صورت قطره چکانی صورت میگیرد. از این رو چه آمار تولید و مونتاژ و چه واردات خودرو بیانگر شرایط مساعدی برای بازار خودرو نیستند.
خصوصیسازی خودروسازان به تعویق افتاد
خودروسازان پیشتر موظف به فراهم آوردن شرایط خصوصی سازی زیرمجموعههای خود و خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده بودند. ولی بنا بر اعلام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مهلت یک ساله شرکتهای ایرانخودرو و سایپا جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت تمدید شد. فرزانه با اشاره به این تصمیم جدید دولت بیان میدارد: خودروسازان در شرایط فعلی در آستانه ورشکستگی قرار دارند. دولت با در نظر گرفتن این موضوع به سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو فرصت فراهم کردن شرایط برای خصوصی سازی شرکتهای زیرمجموعه خود را تا اواخر تیر ۱۴۰۳ داد. ولی این مدت تمدید شد و در عمل شاهد تصمیمات و شرایط ضدونقیض دولت در رابطه با خصوصی سازی شرکتهای خودروسازی هستیم. به نظر بنده به تعویق افتادن پروسه خصوصی سازی شرکتها برای بازار خودرو مناسب نیست.
پرش قیمت خودرو با تکرار سیاستهای ۱۴۰۲
مشاهدات میدانی از بازار خودرو نشان میدهد این بازار وارد رکود عمیقی شده و تغییری در قیمت محصولات داخلی و مونتاژی در طول خرداد ۱۴۰۳ رخ نداده است. با این حال رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو تهران از کاهش ۳۵ درصدی قیمت انواع خودروهای خارجی و کاهش ۲۵ درصدی اتومبیلهای تولید داخل از ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ خبر داد.
به اعتقاد فرزانه دولت در سال ۱۴۰۳ سیاستهای سال گذشته را در رابطه با بازار خودرو در پیش گرفته که نتیجه آن رکود تورمی در بازار است. این کارشناس بازار خودرو در این رابطه توضیح میدهد: شاید این سوال در ذهن مردم شکل گیرد که چرا با وجود تورم، قیمت خودرو در سراشیبی قرار گرفته است؟ در پاسخ باید گفت اکنون بازار به شدت سرد است و شاهد افت قیمت خودرو از فروردین سال جاری تا به امروز هستیم که علت اصلی این موضوع به تکرار سیاستهای کنترل دستوری قیمت خودرو در سال جاری باز میگردد. در حالی که در حوزه اقتصاد کلان باید سیاستهای پولی و مالی در یک راستا باشند. به عبارت سادهتر اتخاذ چنین سیاستهایی در کوتاه مدت کارایی دارد تا بازاری مانند بازار خودرو دچار رکود شود و قیمتها کاهش یابد. ولی این شرایط مصنوعی است.
فرزانه اضافه میکند: بازار خودرو سال گذشته از اردیبهشت تا شهریور وارد فاز رکودی شد و قیمتها تا ۳۰ درصد افت پیدا کرد. در مقابل شاهد رشد چشمگیر قیمت اتومبیلها از مهر تا دی ۱۴۰۲ بودیم. لذا پیاده سازی این فرمول برای بازار خودرو در سال جاری نیز به معنای پرش قیمتها طی ماههای آتی است.
این کارشناس بازار خودرو با اشاره به انتخابات به عنوان یکی از دلایل آرام بودن بازار در شرایط فعلی خاطرنشان میکند: انتخابات غیر منتظره در تیر ماه سال جاری سبب تشدید رکود تورمی در بازار خودرو شد. اگر به تاریخچه ماههای قبل از انتخابات توجه کنید، سیاستگذاران همیشه سیاستهایی را جهت برقراری آرامش نسبی در تمامی بازارها مانند خودرو، مسکن، طلا و… اتخاذ میکنند و اکنون شاهد این شرایط هستیم. ولی علم اقتصاد چنین سیاستهایی را مقطعی و همانند یک مسکن میداند و نمیتوان رکود را در یک بازار ماندگار کرد. علاوه بر این رکود به فعالان تمامی بازارها آسیب میزند.
در انتها فرزانه تاکید میکند: شرایط فعلی در بازار خودرو دائمی نیست و باید منتظر بازگشت تورم با سرعت و قدرت زیاد به بازار خودرو داخلی و حتی وارداتی بود، درست مشابه اتفاقی که در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ رخ داد.
ارسال نظر