کامودیتی

شکر صعودی‌ترین و کاکائو نزولی‌ترین عضو بازار کامودیتی‌ها طی هفته گذشته بود. قیمت‌ها در بازار انرژی ثابت بود ولی بسیاری از فلزات روند ریزشی هفته‌های قبل را متوقف کردند. تحلیل‌گران معتقدند روند ثبات قیمت‌ها به خصوص در بازار انرژی تا پایان انتخابات ریاست جمهوری ادامه‌دار است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روند کاهش قیمت فلزات پایه در بازار کامودیتی‌ها متوقف شد ولی قیمت مواد غذایی همچنان در حال نزول است. این هفته نیز قیمت ذرت، سویا و برنج کاهش پیدا کرد. در بازار انرژی نیز با توجه به اخبار ضد و نقیض نوسانات قیمتی محدود بود. برآیند هفتگی نوسانات قیمتی در بازار کامودیتی‌ها به صورت نمودار زیر است:

ریزش قیمت کاکائو در هفته صعود قیمت‌ها در بازار شکر

کاکائو و شکر به ترتیب نزولی‌ترین و صعودی‌ترین اقلام در بازار کامودیتی‌ها بودند. قیمت کاکائو در طول هفته گذشته ۱۲.۳ درصد کاهش یافت و به ۷۵۲۰ دلار در هر تن رسید. قیمت کاکائو در طول ۱ ماه گذشته حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است. در طرف مقابل قیمت شکر ۶.۹۱ درصد افزایش یافت. سال گذشته وقتی هندی‌ها تصمیم گرفتند صادرات شکر خود را متوقف کنند قیمت هر تن شکر به فراتر از ۷۰۰ دلار رسید ولی ماه‌های گذشته قیمت شکر به کانال ۵۰۰ دلار عقب نشینی کرد و با توجه به افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ، به نظر نمی‌رسد شکر رالی صعودی خاصی در سال ۲۰۲۴ آغاز کند.

در نیمه سبز بازار کامودیتی‌ها پس از شکر قیمت فلز روی و گاز در اروپا و انگلیس نیز افزایشی بود. قیمت فلز آلومینیوم، نیکل، طلا و زغال‌سنگ نیز به مقدار جزئی افزایش یافت. فلزات پایه روند نزولی هفته‌های گذشته را متوقف کردند ولی همچنان برای افزایش قیمت ناتوان هستند. در نیمه قرمز بازار کامودیتی‌ها قیمت نفت برنت کمتر از ۱ درصد کاهش یافت. البته قیمت نفت خام ۱ درصد رشد کرد. هفته گذشته نفت برنت به کانال ۸۶ دلار رسید و سپس با انتشار اخباری ناشی از افت احتمالی تقاضا به کانال ۸۵ دلار به ازای هر بشکه برگشت. قیمت گاز طبیعی نیز ۸.۲۹ درصد کاهش یافت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های آب و برق ایالات متحده هفته گذشته کمتر از انتظارات بر ذخایر گاز خود افزودند البته با توجه به گزارش‌های هواشناسی پیش‌بینی می‌شود سطح تقاضا برای گاز در هفته‌های آینده افزایش یابد ولی هفته گذشته قیمت گاز نزولی بود. قیمت برنج، سویا، لیتیوم، قلع، مس و نقره نیز برآیند هفتگی منفی به ثبت رساندند.

بازار مواد غذایی به خصوص برنج، سویا، ذرت و گندم در بیشتر هفته‌های سال جاری برآیند منفی به ثبت رساندند و همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهند. برداشت بیش از انتظار محصول از مزارع و به دنبال آن رشد عرضه منجر به افزایش قیمت‌ها شد. تحلیل‌گران معتقدند روند نزولی قیمت مواد غذایی در ماه‌های پیش‌رو ادامه دارد. ضمن اینکه چشم‌انداز مثبتی از افزایش قیمت فلزات در کوتاه مدت وجود ندارد. هفته گذشته قیمت بعضی از فلزات رشد کرد ولی سطح تقاضا پایین ارزیابی می‌شود و این مسئله از احتمال افت قیمت بیشتر فلزات خبر می‌دهد. چین بزرگترین مصرف کننده فلزات در جهان پس از افزایش تقاضا در ۵ ماه ابتدایی ۲۰۲۴ در ماه گذشته خرید کمتری انجام داد و ادامه این روند به معنای آغاز موج نزولی قیمت‌هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =