فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بازار سرمایه در ابتدای هفته از انتخاب دکتر پزشکیان استقبال کرد، ولی روند صعودی بازار بسیار هیجانی بود. انتظار تداوم سبزپوشی و رشد پایدار بازار سرمایه بدون برطرف کردن چالش‌های آن و پیش از سرکار آمدن دولت چهاردهم بیش از اندازه خوش‌بینانه است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته جاری با رشد تاریخی ۸۸ هزار واحدی شاخص کل به استقبال رئیس جمهور دولت چهاردهم رفت. اگرچه بورس روز یکشنبه با رشد ۳۷ هزار و ۶۳۱ واحدی موفق به تکرار صعود تاریخی خود نشد ولی حجم و ارزش معاملات در بازار بالا ارزیابی شد تا امید در دل بازار سرمایه زنده شود. با این حال تب صعودی شاخص کل بازار سرمایه برخلاف انتظار روز دوشنبه فروکش کرد و از ارتفاع شاخص کل پنج هزار و ۱۳۴ واحد کاسته شد. شاخص کل بازار سرمایه روز سه‌شنبه ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۳ نیز چهار هزار و ۲۷۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح دو میلیون و ۲۱۷ هزار و ۲۰ واحد رسید. روز گذشته نمادهای شپنا، وبملت و خودرو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس ایفا کردند.

بازار سرمایه در انتظار شروع کار دولت چهاردهم/ رشد پایدار بازار سرمایه با رفع چالش‌های موجود

فرش سبز بازار سرمایه برای دولت چهاردهم

اهالی تالار شیشه‌ای سبزپوشی بازار سرمایه در دو روز ابتدایی هفته را ناشی از هیجانات انتخاب رئیس‌جمهور جدید می‌دانند و معتقدند مسائلی از قبیل نرخ بهره بانکی، نرخ خوراک و… گریبان‌گیر بازار سرمایه شده و تا قبل از برطرف کردن این مشکلات بورس به رشد پایدار دست نخواهد یافت. با این وجود پر پرواز بورس در دولت چهاردهم باز می‌شود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: مسائلی از قبیل قیمت‌گذاری دستوری، افزایش نرخ بهره بانکی، انتشار بی حد و مرز اوراق و… چالش اساسی بازار سرمایه در دولت سیزدهم بود و این بازار از نگاه مقامات اقتصادی دولت گذشته در اولویت قرار نداشت. در واقع بازار سرمایه در دولت قبلی منبعی برای تأمین نقدینگی و کسری بودجه بود و مشکلات آن مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

آقابزرگی ادامه می‌دهد: اگرچه بازار سرمایه در ابتدای هفته استقبال خوبی از انتخاب دکتر پزشکیان کرد. ولی روند صعودی و مثبت بازار بسیار هیجانی بود و تا زمانی که معضلاتی مانند اختلاف قیمت دلار در سامانه نیما با بازار آزاد، قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع، نرخ بهره بانکی و… برطرف نشود، بازار سرمایه رشد پایدار را تجربه نخواهد کرد. به عبارت ساده‌تر این موارد نقاط ضعف بورس در شرایط فعلی به شمار می‌روند.

این کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی نیز به رشد پایدار بازار سرمایه در دولت چهاردهم کمک می‌کند، آقابزرگی در این رابطه بیان می‌دارد: دولت ضمن تقید به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یعنی کوچک سازی دولت، کاهش تصدی‌گری آن، واگذاری بخشی از دارایی‌های مازاد و مسئولیت‌های دولت به بخش خصوصی می‌تواند آثار مطلوبی در بلند مدت در بازار سرمایه و اقتصاد ما ایفا کند. لذا انتظار تداوم سبزپوشی و جهش بازار سرمایه بدون برطرف کردن چالش‌های این بازار، بیش از اندازه خوش‌بینانه بوده و کاهش هیجانات و اشتیاق بورس برای سبزپوشی طی دو روز اخیر گواهی بر این موضوع است.

در انتها این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به زمان‌بر بودن تغییر شرایط بورس توضیح می‌دهد: اعمال هرگونه تغییرات در اقتصاد و بازار سرمایه زمان‌بر است. باید صبور باشیم تا دولت چهاردهم بر سرکار بیاید و وزرا و کابینه اقتصادی معرفی شود. با این حال انتظار می‌رود بازار سرمایه ظرف دو سه روز آینده به تعادل نسبی برسد و از هیجانات آن نسبت به شنبه ۱۶ تیر ماه کاسته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =