کدیور

علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بورس در فاز انتظار به سر می‌برند و این انتظار منجر به رکود سنگین اقتصاد ما شده است. نه‌تنها بازار سرمایه بلکه تمامی بازارها در شرایط بلاتکلیفی قرار دارند تا کابینه دولت چهاردهم مشخص شود. این انتظار رکود سنگین اقتصاد ما را به همراه دارد. من فکر می‌کنم این شرایط رکودی عمر کمی نخواهد داشت و ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در اولین روز از مرداد ماه سال جاری روند روزهای قبل خود را ادامه داد و تالار شیشه‌ای قرمزپوش بود. ولی روز گذشته شاخص کل برخلاف روند روزهای گذشته خود حرکت کرد و افزایش هشت هزار و ۹۶۰ واحدی معادل ۰.۴۱ درصد را به ثبت رساند. بدین ترتیب شاخص کل بازار سرمایه در دومین روز از مرداد ماه در سطح دو میلیون و ۱۷۷ هزار و ۹۷۰ واحد ایستاد. ارتفاع شاخص کل هم‌وزن بورس نیز دو هزار و ۷۴۸ واحد افزایش یافت و به ایستگاه ۶۹۶ هزار و ۳۰۱ واحدی ایستاد. در پایان بورس روز گذشته نمادهای پارسیان، شپنا و شپدیس نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. حجم معاملات بورس اوراق بهادار روز گذشته ۵.۵ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد سه هزار و ۹ میلیارد تومان برآورد شد.

بورس در فاز انتظار به سر می‌برد/ رکود بازارها ادامه پیدا می‌کند

اهالی بازار سرمایه مدعی‌اند بورس در حالت نیمه تعطیل قرار دارد و سهامداران از بازار فاصله گرفته‌اند. از این رو بازار سرمایه روند مشخصی ندارد و مسیر آن به صورت هیجانی با انتشار اخبار مشخص می‌شود. به اعتقاد آن‌ها بازار سرمایه طی روزهای آینده با روشن شدن چینش تیم اقتصادی دولت چهاردهم از فاز احتیاط و بلاتکلیفی خارج خواهد شد.

علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بورس و چشم‌انداز بازار سرمایه در ادامه سال ۱۴۰۳ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: واقعیت امر این است که شماری زیادی از فعالان تصور می‌کردند بازار سرمایه با انتخاب دکتر پزشکیان جهش چشمگیر و طولانی خواهد داشت. ولی متأسفانه عمر این جهش کوتاه بود و تنها طی دو سه روز پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات شاهد مثبت شدن بازار و ورود حجم بالا نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به بورس بودیم. سپس نقدینگی از بازار خارج شد و این روند خروج نقدینگی ادامه دارد تاجایی که امروز حال بازار سرمایه خوب نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش سه ماهه شرکت‌ها بیان می‌دارد: از سوی دیگر اهالی بازار سرمایه به انتشار گزارش‌های فصل بهار یا همان گزارش سه ماهه شرکت‌ها بسیار امیدوار بودند و انتظار می‌رفت این گزارش‌ها محرکی برای بورس باشد. متأسفانه این اتفاق نیز رخ نداد و گزارش‌ها انتظار فعالان بازار را برآورد نکرد تا بورس صعودی شود.

چشم و هم‌چشمی بازار سرمایه با بازار بی روند دلار

قیمت دلار روز گذشته در بازار غیررسمی با رشد ۷۰۰ تومانی به پله هشتم کانال ۵۰ هزار تومان ورود پیدا کرد تا بیشترین میزان افزایش قیمت را طی سه هفته گذشته تجربه کند. با این حال معامله‌گران در بازار آزاد نوسانات اخیر قیمت دلار را عادی می‌دانند و عقیده دارند فراز و فرودهای فعلی نرخ دلار محدود بوده و روندی به حساب نمی‌آید. طبق توضیحات کدیور شرایط فعلی بازار ارز به رکود بازار سرمایه دامن می‌زند، وی در این‌باره توضیح می‌دهد: بازار ارز پس از انتخابات روند نزولی پیدا کرد که این موضوع نه‌تنها منجر به رکود بورس بلکه اقتصاد ما شده است. هرچند ریزش قیمت دلار در بازار آزاد جزئی است و نرخ دلار نسبت به پیک قیمت‌ها در هفته‌های اخیر تنها پنج درصد افت پیدا کرد. ولی این روند نزولی باعث شده فعالان بازار ارز و فعالان اقتصادی انتظار رشد قیمت دلار در کوتاه مدت یا میان مدت را نداشته باشند. درنتیجه رکود در اقتصاد ما تشدید شده است.

بورس در فاز انتظار

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، بورس این روزها در فاز انتظار برای مشخص شدن کابینه دولت چهاردهم و تیم اقتصادی رئیس‌جمهور جدید به سر می‌برد. کدیور در این رابطه توضیح می‌دهد: با توجه به تمامی مسائل فوق به نظر بنده بازار سرمایه شرایط مناسبی ندارد. حال باید صبر کرد تا کابینه دولت جدید معرفی شوند و اسامی وزرای مرتبط با امور اقتصادی مانند وزیر اقتصاد، وزیر صمت، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بودجه و برنامه و… انتشار یابد. سپس باید دید واکنش بازار سرمایه نسبت به انتخاب این افراد به چه صورت خواهد بود و فعالان بازار چه نگاهی به این افراد دارند. همچنین دولت جدید چه سیاست‌هایی برای بازارهای مختلف و نرخ ارز اتخاذ خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: به نظر بنده نه‌تنها بازار سرمایه بلکه تمامی بازارها در شرایط بلاتکلیفی قرار دارند تا کابینه دولت چهاردهم مشخص شود. اکنون بازارها در فاز انتظار به سر می‌برند که این انتظار رکود سنگین اقتصاد ما را به همراه دارد. من فکر می‌کنم این شرایط رکودی عمر کمی نخواهد داشت و ادامه پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =