فرش

فروشگاه‌های خاصی انواع فرش را با اقساط بلندمدت به فروش می‌رسانند. با وجود افزایش تقاضا برای این نوع خرید ولی قیمت نهایی فرش برای مشتری به مراتب بالاتر از قیمت واقعی تمام می‌شود. برای مثال فرش ۲۰ میلیونی با اقساط ۶ ساله با قیمتی بیشتر از ۵۰ میلیون به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فروشگاه‌های بسیاری برای فروش اقساطی فروش به صورت بلندمدت تبلیغ می‌کنند. آنها از طرح‌های فروش اقساطی ۱۲ تا ۴۸ ماه می‌گفتند ولی به تازگی از اقساط بلندمدت‌تر تا ۱۰ سال رونمایی کرده‌اند. یکی از این فروشگاه‌ها در آگهی تبلیغاتی خود ادعا کرده است در صورت خرید فروش در سال ۱۴۰۳، پول آن را ۱۴۱۰ دریافت می‌کند. گفت‌وگو با این شرکت نشان می‌دهد انواع فرش را با اقساط ۶ ساله به فروش می‌رسانند.

با وجود تلاش برای گفت‌وگو با اعضای اتحادیه فرش، آنها راضی به مصاحبه نشدند ولی گفت‌وگو با فروشگاه‌داران نشان می‌دهد، کاهش شدید تقاضا برای فرش به ویژه خرید نقدی، در کنار سود بالای فروش اقساطی فرش دو انگیزه مهم برای اعمال اقساط بلندمدت در بازار فرش بوده است. فعالان قدیمی این بازار مدعی‌اند تقاضا برای فرش طی سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشت و امروز فرش به یک کالای لوکس و کم تقاضا تبدیل شده است ولی در شرایط اقساطی نیز قیمت تمام شده به مراتب بالاتر از قیمت واقعی است.

تعدادی از فروشگاه‌های فروش اقساطی، بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از قیمت فرش را به صورت نقدی دریافت می‌کنند و تعدادی از آنها نیز فرش را به صورت از دم قسط می‌فروشند. اگرچه اقساط بلندمدت برای مشتری جذاب‌تر است ولی سود تسهیلات افزایش می‌یابد. در یک نمونه فرشی با قیمت ۲۰ میلیون تومان به صورت نقدی برای فروش قرار گرفته بود. اقساط فرش در روش ۱۲ ماه به ماهی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌رسید، در روش ۳۶ ماهه مشتری باید ماهانه ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان قسط پرداخت کند و در روش ۶ ساله یعنی ۷۲ ماهه مبلغ اقساط به ۶۹۹ هزار تومان کاهش می‌یابد یعنی فرش ۲۰ میلیون تومانی با قیمتی بیش از ۵۰ میلیون تومان برای مشتری تمام می‌شود. فروشنده در مدت ۲۸ ماه به اندازه قیمت فرش قسط دریافت می‌کند و اقساط پس از آن همگی سود هستند. اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد سود فروش اقساطی فرش برای بعضی از فروشگاه‌ها به مراتب بیشتر از این مبلغ است.

پرداخت ماهانه ۷۰۰ هزار تومان برای خرید یک فرش ۲۰ میلیون تومانی برای بسیاری از متقاضیان شرایط ایده‌آلی به نظر می‌رسد ولی قیمت تمام شده آن برای خریدار بیش از ۵۰ میلیون تومان است، ضمن اینکه قیمت واقعی همان فرش در صورت خرید نقدی به مراتب کمتر از ۲۰ میلیون تومان است. این مدل فروش بلندمدت طی سالیان گذشته برای خودرو به ویژه خودروهای چینی نیز به کرات دیده شد و با وجود سود نجومی ولی به دلیل اقساط پایین تقاضا برای این نوع فروش بالاست و در طرف مقابل فروشگاه‌های بیشتری برای فروش بلندمدت و اقساطی فرش تبلیغ می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =