کارخانه مس

کارخانه‌ معدنی دایه فعال در حوزه استخراج و تولید مس در چین به علت آتش سوزی به مدت سه ماه تعطیل شد که این تعطیلی به معنای کمبود بی‌سابقه مس در جهان خواهد بود. با این حال دولت چین درصدد واگذاری موقت امتیاز بهره‌برداری از معادن مس به سایر کارخانه‌های معدنی خود است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های مس چین به علت آتش سوزی به مدت سه ماه تعطیل شد. کارخانه دایه ( Daye) در هنگ کنگ جز کارخانه‌های معدنی فلزات غیر آهنی چین قرار می‌گیرد که حجم بالایی از مس موجود در بازار جهانی توسط این شرکت معدنی استخراج و بهره‌برداری می‌شود. بر اساس اخبار منتشر شده بخش بزرگی از تأسیسات و تجهیزات این کارخانه روز دوشنبه مصادف با ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۴ در آتش سوخت، به طوری که منابع آگاه از این موضوع مدعی‌اند خسارت وارد شده به کارخانه معدنی دایه به قدری زیاد بوده که این کارخانه دست کم برای سه ماه قادر به فعالیت و تولید مس نخواهد بود. با این حال چینی‌ها حاضر به ارائه اطلاعات در خصوص علت این آتش سوزی نشده‌اند و تنها از تعلیق شدن فعالیت این کارخانه بر اثر آتش سوزی در بخش تأسیسات اسید سولفوریک کارخانه دایه در استان هوبی(Hubei ) مرکزی چین خبر دادند.

شوک بازار جهانی مس با سوختن کارخانه دایه

به اعتقاد تحلیل‌گران حوزه معدن انتشار خبر آتش سوزی در کارخانه معدنی دایه بازار جهانی مس را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به زودی باید شاهد افزایش قیمت مس باشیم. به گفته آن‌ها کارخانه دایه نقش بسزایی در تأمین مس مورد نیاز در سطح جهان ایفا می‌کند و تعطیلی موقتی آن برای مدت سه ماه یا بیشتر به معنای کمبود بی‌سابقه مس در بازار جهانی طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۴ است. این شرکت چینی در ماه مارس سال جاری اعلام کرد که تولید ۸۷۰ هزار تن کاتد مس را برای سال جاری تضمین می‌نماید و تا قبل از پایان یافتن سال ۲۰۲۴ به این هدف خود دست خواهد یافت. ولی به گفته مسئولان کارخانه دایه طی روز گذشته، میزان تولید کاتد مس این کارخانه معدنی با در نظر گرفتن تأثیر آتش‌سوزی و تعطیلی آن به بیش از ۶۸۰ هزار تن کاتد مس در سال ۲۰۲۴ نخواهد رسید و باید تمام تمرکز خود را به بازسازی تأسیسات برای از سرگیری فعالیت استخراج و تولید مس در سال ۲۰۲۵ منعطف کرد.

سایر شرکت معدنی چین وارد میدان می‌شوند

تقاضا برای تولید کابل و سیم‌های مسی در چین طی سال جاری به دلیل رکود بخش مسکن در این کشور چندان بالا نبود، تاجایی‌که بازار داخلی مس چین به دلیل تقاضای کم از سوی خریدار برتر در این کشور با مازاد عرضه رو به رو است. با این حال دولت چین درصدد واگذاری موقت امتیاز بهره‌برداری از معادن مس کارخانه دایه به دیگر کارخانه‌های معدنی خود است تا استخراج مس در این کشور با خللی مواجه نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =