معدن

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مک‌کینزی سال ۲۰۲۴ به دلیل وضعیت نابه‌سامان اقتصاد جهانی، سالی چالش برانگیز توام با رکود برای صنعت معدن و فلزات جهانی است. در این میان درآمد صنایع لیتیوم، نیکل و مس درمقایسه با سایر سنگ‌های معدنی و فلزات افت چشمگیری پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی بخش انرژی و مواد شرکت مک‌کینزی (McKinsey)، صنعت معدن و فلزات جهانی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ دو دوره متفاوت رونق و رکود را سپری کرده است، به طوری که مشاوران ارشد مک‌کینزی نوسانات قیمتی در صنعت معدنی و فلزات را در این سال‌ها بی‌سابقه می‌دانند. با این وجود مک‌کینزی عقیده دارد وضعیت مالی این صنعت در طول ۲۴ سال اخیر در مقایسه با میانگین‌های تاریخی بهبود پیدا کرده است. جزئیات این گزارش نشان می‌دهد درآمد بخش معادن و فلزات از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ به میزان ۱.۷ تریلیون دلار افزایش یافت که بیانگر جهش ۷۵ درصدی است. سود خالص بخش معادن و فلزات جهانی نیز در این دوره زمانی با رشد حدود دو برابری از ۵۰۰ میلیارد دلار به ۹۰۰ میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر میزان بدهی خالص شرکت‌های معدنی و فلزی ۱.۳ برابر کاهش یافته است که این رقم اختلاف چشمگیری با سال‌های قبل از ۲۰۰۰ دارد.

۲۰۲۴ سالی پرچالش توام با رکود برای صنعت معدن و فلزات جهانی

۲۰۲۴ سالی پرچالش برای صنعت معدنی و فلزات جهانی

اگرچه صنایع معدنی و تولید فلزات طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ به ویژه در سال ۲۰۲۳ رونق بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند. ولی طبق اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مک‌کینزی سال ۲۰۲۴ سالی چالش برانگیز برای صنعت معدن و فلزات است زیرا رشد اقتصادی در سطح جهان به کندی پیش می‌ود و این موضوع رکود حوزه صنعت را به دنبال دارد. علاوه‌بر حرکت صنایع به سمت جایگزینی فناوری‌های کم کربن باهدف داشتن محیط زیستی سالم آهسته‌تر از حد انتظار صورت می‌گیرد و این حرکت آهسته فشار نزولی بر قیمت سنگ‌های معدنی و فلزات به ویژه نیکل و لیتیوم وارد می‌کند.

از رکود جهانی بازار لیتیوم و نیکل تا مس در سال ۲۰۲۴

طبق برآوردهای شرکت مک‌کنیزی نه‌تنها صنایع مرتبط با کربن زدایی مانند نیکل و لیتیوم در سال ۲۰۲۴ با رکود و افت درآمد چشمگیری مواجه شده‌اند. بلکه این رکود به بازار جهانی سنگ‌های معدنی با ارزش مانند مس نیز راه پیدا کرده است، تاجایی که طبق پیش‌بینی‌ها مس در سال جاری به سختی ۱۵ درصد از درآمدهای جهانی فلزات و معادن را به خود اختصاص خواهد داد که این رقم از افت بسیار چشمگیر سهم مس در این حوزه در مقایسه با سال‌های قبل حکایت می‌کند. سهم درآمد خاک‌های کمیاب در کنار فلز و آلیاژهایی با کاربرد انتقال انرژی از جمله توربین‌های بادی و موتور برای وسایل نقلیه الکتریکی نیز کم‌تر ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود. درآمد حوزه استخراج و تولید زغال سنگ حرارتی و فولاد نیز حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود و بر اساس پیش‌بینی‌ها حجم تولید فولاد ۳۰ برابر بیشتر از مجموع سایر فلزات و مواد معدنی در سال ۲۰۲۴ است. در انتها باید به تولید آلومینیوم در سطح جهانی اشاره کرد که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری حدود ۱۰۰ میلیون تن آلومینیوم در سراسر جهان تولید شود. از این رو سهم درآمد آلومینیوم در بازار جهانی فلزات و معادن در سال جاری کاهش چندانی نسبت به سال ۲۰۲۳ پیدا نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =