مس

طبق پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی تقاضا برای مس تا سال ۲۰۵۰ حدود ۶۰درصد افزایش می‌یابد و بهای فلز قرمز طی دو سال آینده ۴۰درصد رشد می‌کند. شرکت فریپورت به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در جهان نیز باتوجه به این پیش‌بینی‌ها میزان استخراج مس از معادن خود را به طرز چشمگیری بالا برده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جدیدترین گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی از رشد ۶۰ درصدی تقاضا برای مس تا سال ۲۰۵۰ حکایت می‌کند. تحلیل‌گران شرکت سرمایه‌گذاری جفریز گروپ (Jefferies Group) نیز از رشد ۴۰ درصدی قیمت فلز قرمز طی دو سال آینده خبر داده‌اند و مدعی‌اند مس به تجارتی پرسود طی دهه آینده تبدیل می‌شود. از این رو شرکت‌های معدنی در سراسر جهان با در نظر گرفتن این پیش‌بینی برای افزایش استخراج و تولید مس برنامه‌ریزی کرده‌اند تا سود بالایی در قبال فروش مس طی سال‌های آینده به دست آورند.

تولید ۸۰۰ میلیون پوند مس تا سال ۲۰۲۷ توسط یک شرکت معدنی

شرکت فریپورت (Freeport) مستقر در فینیکس به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس و طلا در جهان شناخته می‌شود که میزان تولید مس آن در مقایسه با دیگر شرکت‌های معدنی در جهان ۹ درصد بیشتر است. مسئولان این شرکت با توجه به احتمال رشد بهای مس طی سال‌های آینده میزان استخراج مس از معادن خود را به طرز چشمگیری بالا برده‌اند. مسئولین شرکت فریپورت انتظار دارند تا سال ۲۰۲۷ سالانه ۳۶۲۸۷۴ تن مس به ارزش ۸۰۰ میلیون پوند تنها از معادن قدیمی خود در ایالات متحده تولید کند. همچنین این شرکت با در دست داشتن امتیاز بهره‌برداری از چهار پروژه مس دیگر می‌تواند سالانه بیش از یک میلیارد پوند معادل ۴۵۳۵۹۲ تن مس به تولید خود در سال‌های آینده اضافه کند که تنها خروجی یکی از این پروژه‌ها در آمریکا سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون پوند معادل ۲۲۶۷۹۶ تن مس برآورد می‌شود. علاوه بر این معدن گراسبرگ در اندونزی به عنوان دومین معدن بزرگ مس جهان به حساب می‌آید که امتیاز بهره‌برداری از این معدن در اختیار شرکت فریپورت قرار دارد. کاتلین کویرک (Kathleen Quirk)، مدیرعامل شرکت فریپورت امیدوار است با به قدرت رسیدن رئیس جمهور جدید اندونزی امتیاز استخراج مس از این معدن را تا سال ۲۰۴۱ تمدید کند. همچنین مدیرعامل شرکت فریپورت به دنبال دریافت امتیاز بهره‌برداری از معادن دولتی مس شیلی است.

رشد ۳۰ درصدی سهام شرکت فریپورت

تعداد زیادی از کارشناسان اقدامات شرکت فریپورت جهت افزایش تولید مس را جاه‌طلبانه می‌دانند و عقیده دارند توسعه و کشف معادن مس جدید به دلیل محدود بودن منابع و مخالفت گروه‌های بومی و جوامع محلی دشوار است. لذا شرکت‌های معدنی علاوه بر سود خود باید در راستای حفظ منابع برای نسل‌های بعدی تلاش کنند. با این حال سهام این شرکت پس از انتشار اخبار درباره اقدامات جدید آن در خصوص افزایش تولید مس ۳۰ درصد رشد داشته است و افراد زیادی باتوجه به روند صعودی قیمت مس در سال‌های آینده به سرمایه‌گذاری در این شرکت روی آورده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =