• ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
  • کد خبر: 55643
  • readingTime: ۳ دقیقه
بازار ارز

برگزاری انتخابات زود هنگام در تیر ماه سال جاری، هیجانات بازار غیررسمی دلار در اصفهان را تخلیه کرد تا دلار به کانال‌های پایین‌تر عقب نشینی کند. مشاهدات میدانی از خیابان سپه و بازار بزرگ حاکی از کمیاب شدن خریداران است و این روزها دلالان همه فروشنده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار غیر رسمی دلار در اوایل سال جاری به بازاری سود ده برای دلالان تبدیل شده بود و دلالان خیابان سپه حتی در تعطیلات نوروزی تا نیمه‌های شب در ازای خرید و فروش دلار سود زیادی به جیب می‌زدند. در آن زمان از خانه‌دار و بچه‌دار گرفته تا مرد و زن و پیر و جوان به خیابان سپه می‌آمدند و برای خرید یا نقد کردن دلارهای خود صف می‌کشیدند. خریداران خرد دلار هدف مشخصی از این کار نداشتند و با سرمایه‌های کم فقط برای سود کردن به این خیابان می‌آمدند. ولی با گذشت سه ماه با انتشار خبر برگزاری انتخابات در تیرماه ۱۴۰۳، هیجانات بازار غیررسمی دلار تخلیه شد تا در فاصله کوتاهی دلار در بازار آزاد از میانه‌های کانال ۶۰ هزار تومان به ۵۸ هزار تومان عقب نشینی کند. این روزها دلالان خیابان سپه و بازار بزرگ از خرید دلار دست کشیده‌اند و تنها فروشنده هستند. آن‌ها بر این باورند آینده بازار ارز قابلیت پیش‌بینی ندارد و همه‌چیز به انتخابات گره خورده است.

بازار غیر رسمی دلار خالی از خریدار

ساعت ۱۰ صبح دلال‌های خیابان سپه یکی پس از دیگری طبق روال هر روز فعالیت خود را شروع می‌کنند. ولی راسته دلالان مانند روزهای ابتدایی سال شلوغ نیست و خبر برگزاری انتخابات در تیر ماه سال جاری به خیابان سپه رسیده تا دلالان ارزی از خرید دلار خودداری کنند. مشاهدات میدانی از خیابان سپه اصفهان حاکی از کمیاب شدن خریداران است، در واقع این روزها همه فروشنده شده‌اند. یکی از دلالان خیابان سپه درباره علت امتناع آن‌ها از خرید دلار به خبرنگار ایراسین گفت: اکنون زمان خرید دلار برای صنف ما نیست چون وضعیت قیمت‌ها حداقل تا اواخر شهریور مشخص نخواهد بود. درواقع آینده بازار دلار به انتخابات گره خورده است. باید صبر کنید تا نتیجه انتخابات معلوم شود.

قیمت دلار در بازار غیر رسمی در هفته ابتدایی فروردین ۱۴۰۳ یک روند صعودی را آغاز کرد و در اواخر فروردین به حوالی پله پنجم کانال ۶۰ هزار تومان رسید. ولی با اتخاذ سیاست‌های دولت و بانک مرکزی بهای این اسکناس در بازار آزاد به پله اول کانال ۶۰ هزار تومان عقب نشینی کرد. در نهایت قیمت دلار در بازار غیر رسمی در طول هفته جاری در پله هشتم کانال ۵۰ هزار تومان جا خوش کرده و گویی توان تغییر جهت ندارد. روز گذشته قیمت اسکناس دلار و حواله آن در مرکز مبادله ارز و طلا به ترتیب ۴۵ هزار و ۶۲۵ تومان و ۴۲ و ۵۹۹ هزار تومان اعلام شد. بلاتکلیفی قیمت‌ها در بازار غیر رسمی دلار سبب شده عده زیادی به خیابان سپه جهت فروش دلارهای خود کشانده شوند. ولی دلالانی که دو سه هفته قبل فقط خریدار بودند، امروز زیر باز خرید دلار حتی با با بهای دو سه هزار تومان کم‌تر از قیمت بازار نمی‌رود. یکی از دلال‌ها به فروشنده دلاری گفت: من هر روز اخبار را می‌خوانم و تا قبل از انتخابات صلاح نیست دلار بخرم. بنده ریسک نمی‌کنم، شرمنده دلار نمی‌خرم.

شوق خریداران از بلاتکلیفی بازار

خانم چهل و چند ساله‌ای که برای خرید دلار به خیابان سپه آمده با استقبال دلالان مواجه می‌شود و دلالی در خصوص قیمت‌ها به این خانم توضیح می‌دهد: اگر ۵۰۰ دلار یا کمتر می‌خواهید، قیمت‌ها تغییر نمی‌کند ولی اگر بیشتر از ۵۰۰ دلار بخواهید تخفیف می‌دهم.

چند متر آن طرف‌تر دلالی لحظه‌ای میان پول شمردن مکث می‌کند و خطاب به خانم می‌گوید: من برای خرید کمتر از ۵۰۰ دلار هم تخفیف می‌دهم!

خیابان سپه برای نخستین بار شاهد این رفتار دلالان نیست بلکه پیش‌تر نیز دلالان به بهانه مشخص نبودن وضعیت بازار از خرید امتناع می‌کردند و یک دست فروشنده می‌شدند. بررسی وضعیت بازار غیر رسمی دلار در طول سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد برگزاری هر دوره انتخابات و پس از آن معرفی اعضای کابینه دولت به مجلس، بازار دلار را اصلاحی می‌کند. در نتیجه احتمال رشد قیمت‌ها در کوتاه مدت زیاد نیست و برخی از کارشناسان معتقدند احتمال شروع روند اصلاح قیمتی دلار و ریزش بهای آن در بازار آزاد تا اواخر تابستان ۱۴۰۳ وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =