مهدی حجازی

سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان می‌گوید: بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها افزایش یافته است. با این حال مشاوران املاک به همراه بسیاری از موجران و مستاجران در انتظار مشخص شدن سقف اجاره بها، جزئیات دقیق و ضمانت اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار رهن و اجاره ملک از ابتدای سال ۱۴۰۳ وارد فاز صعودی شد و تب افزایش قیمت‌ها با شروع روزهای گرم سال و فصل نقل و انتقالات شدت گرفت. بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه مسکن در خرداد ماه معادل ۲.۳ درصد اعلام شد و مسکن در مقیاس سالانه نیز تورمی برابر با ۴۰.۷ درصد را پشت سر گذاشته است. بررسی‌های میدانی از بازار مسکن اصفهان حاکی از آن است که باوجود نوسان قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره، معامله‌گران زیادی برخلاف سال‌های گذشته در بازار حضور ندارند و بازار مسکن با آغاز تابستان به خواب عمیقی فرو رفته است. برخی از مشاوران املاک در اصفهان عقیده دارند انتخابات غیرمنتظره ریاست جمهوری سبب شده رفتار معامله‌گران ملک حتی با شروع فصل نقل و انتقالات تغییری نکند و اکثر افراد در این بازار دست نگه داشته‌اند تا نتیجه انتخابات مشخص شود.

سید مهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در خصوص وضعیت بازار مسکن در تابستان ۱۴۰۳ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اگرچه بازار مسکن در رکود به سر می‌برد ولی قیمت‌ها افزایش یافته است. اکنون مشاوران املاک به همراه موجران و مستأجران در انتظار مشخص شدن نتیجه نهایی قانون جدید دولت و تعیین سقف اجاره بها در اصفهان هستند.

قوانین جدید بازار مسکن را سامان می‌دهد؟

دولت در راستای ساماندهی بازار اجاره‌بها قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را در اردیبهشت سال جاری تصویب کرد که به موجب این قانون مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه تعیین سقف اجاره‌بها در شهرهایی با بیش از یکصد هزار جمعیت را از طریق پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی به شورای عالی مسکن داده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به این قانون توضیح می‌دهد: بر اساس این قانون وزارت راه و شهرسازی باید سقف اجاره بها در هر شهر را اعلام کند و در رابطه با ضمانت اجرای آن باید به تبعیت دادگستری و شورای حل اختلاف از این قانون اشاره کرد. ولی در عمل جزئیات این قانون و نحوه دقیق ضمانت اجرای آن مشخص نیست.

حجازی ادامه می‌دهد: سقف اجاره بها در بسیاری از شهرها هنوز تعیین نشده است. از طرفی باید دید در صورت اجرای این قانون چه ضمانت اجرا و مجازات یا جریمه‌ای برای موجرین متخلف در نظر گرفته خواهد شد. در واقع مهم‌ترین مسئله ضمانت اجرای قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها است، در غیر این صورت این قانون نیز مانند قوانین سابق کارایی نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان خاطرنشان می‌کند: به اعتقاد بنده زمانی این قانون در بازار مسکن تأثیرگذار خواهد بود که مجازات یا جریمه برای موجران متخلف و بالعکس بسته تشویقی برای موجران قانونمند وجود داشته باشد. البته قانونگذار بسته‌های تخفیفی مالیاتی برای موجران قانونمند لحاظ کرده است ولی باید تا زمان تعیین جزئیات دقیق این قانون صبر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =