افزایش قیمت نان

حجت الله نصیری، رئیس سابق اتحادیه نانوایان البرز گفت: اکنون هر قرص نان با قیمت تعیین شده در سال۱۴۰۰ به فروش می‌رسد. درمقابل قیمت‌ نان باتوجه به رشد هزینه‌ها باید ۱۲۰ درصد بالا رود. اگر قیمت نان به صورت منطقی اصلاح نشود، نانوایی‌ها یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد و نان باکیفیت عرضه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گله‌مندی نانوایان نسبت به ثبات قیمت نان باوجود رشد هزینه‌های تولید باعث شد بحث‌هایی درباره افزایش قیمت نان طی هفته‌های اخیر مطرح شود و گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش قیمت نان وجود داشت. درنهایت با موافقت رسمی وزارت کشور قیمت نان در ۱۰ استان افزایش پیدا کرد. بر اساس ابلاغیه جدید وزارت کشور قیمت انواع پخت نان با آرد یارانه‌ای نوع یک برای هر قرص نان بربری ساده با آرد نوع یک از هزار و ۸۰۰ تومان به دو هزار و ۵۰۰ تومان و بربری ساده با آرد نوع دو از دو هزار و ۵۰۰ تومان به سه هزار و ۵۰۰ تومان رسید. جزئیات این ابلاغیه نشان می‌دهد نرخ نان سنتی تافتون با آرد نوع یک از ۹۰۰ تومان به یک هزار و ۲۶۰ تومان، تافتون با آرد نوع دو از یک هزار و ۲۰۰ تومان به یک هزار و ۵۰۰ تومان، نان تافتون ماشینی گردان با آرد نوع یک از ۷۰۰ به ۸۵۰ تومان و با آرد نوع دو از یک هزار به یک هزار و ۲۰۰ تومان تغییر کرد. همچنین بهای هر قرص نان لواش با آرد نوع یک از ۵۰۰ به ۷۰۰ تومان، لواش نوع دو نیز از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان و قیمت هر قرص نان سنگک ساده از سه به پنج هزار تومان تغییر یافت. بر اساس ابلاغیه وزارت کشور گزینه کنجد نیز به کارت‌خوان‌های هوشمند نانوایی‌ها اضافه خواهد شد تا مشتریان در صورت تمایل به ازای هر نان ۱۰ تا ۳۰ گرم کنجد خریداری کنند. قیمت هر واحد ۱۰ گرمی کنجد یک هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده که نانوایان از این کنجد خریداری شده توسط مشتری در پخت نان استفاده کنند و مشتری نان کنجد دار تحویل می‌گیرد. با این حال نانوایان این افزایش قیمت نان را کافی نمی‌دانند و معتقدند قیمت نان باید در سراسر کشور بالا رود.

باتوجه به ابلاغیه اخیر وزارت کشور گفت‌وگویی با حجت الله نصیری، رئیس سابق اتحادیه نانوایان البرز در رابطه با وضعیت فعلی نانوایی‌ها و قیمت فعلی نان با خبرنگار ایراسین صورت گرفته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

نظر شما در خصوص درخواست اخیر نانوایان مبنی بر افزایش قیمت نان چیست؟

اکنون هر قرص نان با قیمت تعیین شده در سال ۱۴۰۰ به فروش می‌رسد و قیمت‌ها بروز نشده است. در مقابل دولت هر سال میزان دستمزد نیروی کار را افزایش می‌دهد، به‌طوری که از سال ۱۴۰۰ تا به امروز حدود ۱۵۰ درصد دستمزدها بالا رفته است ولی نان باید با بهای سه سال قبل عرضه شود. ما بارها اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و درخواست افزایش قیمت نان را به تناسب رشد هزینه‌ها داشته‌ایم. در مقابل پافشاری دولت بر ثبات قیمت نان طی سه اخیر منجر به کم‌فروشی یا گران‌فروشی نان در نانوایی می‌شود و نانوا نمی‌تواند با قیمت‌های سابق در این حوزه فعالیت کند.

پیشنهاد شما برای افزایش قیمت نان چه میزان است؟

پیشنهاد ما برای افزایش قیمت نان باتوجه به آنالیزهای صورت گرفته بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ درصد است. البته این آنالیز متعلق به چهار و پنج ماه قبل است ولی قیمت‌ها برای نزدیک شدن به واقعیت باید ۱۲۰ درصد بالا رود. قیمت نان باید در سال جاری اصلاح شود چرا که بیشتر نانوایی‌های ما دو تا سه روز در هفته به علت نبود کارگر تعطیل هستند و کارگران با دستمزد سابق زیر بار کار در نانوایی نمی‌روند. نانوا نیز با قیمت‌های سه سال قبل قادر به پرداخت دستمزد بیشتر به کارگر نیست.

اخباری درباره افزایش غیر رسمی قیمت نان در بعضی از نانوایی‌ها طی ماه‌های اخیر منتشر شده، نظر شما در این رابطه چیست؟

نانوا در شرایط فعلی باوجود افزایش دستمزد نیروی کار و رشد بهای حامل‌های انرژی به هیچ عنوان قادر به فعالیت طبق روال سابق نیست. از این رو یکسری از نانوایی‌ها مانند نانوایی سنگک و بربری آپشن برای فروش نان در نظر گرفته‌اند، بر فرض مثال کنجد به نان خود اضافه می‌کنند و به بهانه این آپشن قیمت نان را بالا برده‌اند. ولی در نانوایی‌های لواش و تافتون امکان گران‌فروشی بخاطر آپشن وجود ندارد. درنتیجه نانوایان ناچار به کم‌فروشی است. اگر قیمت‌ها به طور عادلانه اصلاح شود، نانوا در پخت نان وزن آن را رعایت خواهد کرد.

آیا افزایش ۲۵ درصدی نان کافی است؟ نظر شما درباره ابلاغیه جدید وزارت کشور و قیمت جدید نان چیست؟

برخی از نانوایان در استان‌ها از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی نان گفته‌اند ولی نه افزایش ۲۵ درصدی و نه ابلاغیه وزرات کشور جوابگو نیست و این میزان رشد قیمت نان تنها ضرر نانوایان را بیشتر می‌کند. در حال حاضر اجاره‌بهای مغازه‌ها و دستمزد کارگران بالا رفته و حامل‌های انرژی گران شده‌اند. اگر قیمت نان به صورت منطقی اصلاح نشود، نانوایی‌ها یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد و نان با کیفیت نیز به مردم تحویل داده نمی‌شود. لذا مسئولان باید هرچه زودتر قیمت‌ها را توجه به رشد هزینه‌ها تغییر دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =