• ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
  • کد خبر: 57767
  • readingTime: ۲ دقیقه
فروشنده

دستمزد فروشندگان در بازار اصفهان از حدود ۵ میلیون تومان آغاز می‌شود. فروشگاه‌های بزرگ برای یک شیفت کاری در روز، ماهانه تا ۸ میلیون تومان می‌پردازند. موبایل‌فروشان خیابان فردوسی نیز علاوه بر پایه حقوق ۵ میلیونی ۱ تا ۳ درصد میزان فروش یا سود را به فروشنده می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کف دستمزد هر کارگر مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان تعیین شد ولی فروشندگی در فروشگاه‌های سطح شهر درآمدی به مراتب کمتر از این دارد یا دست‌کم حقوق اعلامی فروشگاه‌داران و فروشندگان کمتر از ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است. تابستان ۱۴۰۳ کف دستمزدها در بازار اصفهان از ۵ میلیون تومان آغاز می‌شود. این دستمزد مربوط به فروشگاه‌های کوچک در حاشیه شهر یا به دور از بازارهای شلوغ شهر است. در خیابان‌های شلوغ اصفهان مظنه دستمزد متفاوت است. برای مثال دستمزد فروشندگان در خیابان نظر از ۸ میلیون تومان آغاز می‌شود. فروشگاه‌های شلوغ این دستمزد را برای یک شیفت کاری می‌پردازند ولی فروشگاه‌های خلوت‌تر برای تمام طول روز ۸ میلیون تومان به فروشنده حقوق می‌دهند. اگرچه کار در فروشگاه‌های شلوغ آسان نیست.

مانتوفروشی‌های خیابان نظر یا سیتی‌سنتر از جمله فروشگاه‌های شلوغ شهر هستند. فروشنده‌ها برای یک شیفت کاری در طول روز ماهیانه دست کم ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و هیچ مزایای دیگری ندارند. اگرچه چند مانتوفروشی معروف در سیتی‌سنتر و فدک مال دستمزد فروشندگان را تا ۱۰ میلیون تومان افزایش دادند. با این حال فروشنده در تمام مدت ۸ ساعت یک شیفت، شاید حتی چند دقیقه نیز نمی‌نشینند. به همین دلیل این فروشگاه‌ها با خروج شدید فروشنده مواجه هستند و همیشه نوشته" به چند فروشنده نیاز داریم" را روی شیشه فروشگاه نصب شده است.

در تعدادی از مشاغل بازاری نیز حقوق فروشنده تابعی از میزان فروش اوست. برای مثال در بازار موبایل به خصوص خیابان فردوسی فروشنده‌ها تا ۵ میلیون تومان حقوق ثابت دارند ولی ۱ تا ۳ درصد مبلغ فروش یا درصدی از سود هر موبایل را کمیسیون دریافت می‌کنند. یک موبایل فروش در خیابان فردوسی مدعی شد به چند فروشنده خاص خود ماهیانه تا ۲۰ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌کند. اگرچه کسب چنین درآمدی نیازمند بیش از ۱۰ ساعت کار در طول روز است.

دستمزد در بازارهایی مانند خودرو و مسکن نیز تابعی از قراردادهاست و در بسیاری از مشاهدات فروشنده‌ها رقم ثابتی دریافت نمی‌کنند بلکه ۵ تا ۳۰ درصد از کمیسیون قراردادها متعلق به آنهاست. درآمد این دسته از فروشنده‌ها در ماه‌های پر تقاضا یا نوسانی بازار زیاد است و گاهی به چند ده میلیون تومان می‌رسد ولی در بازار کم‌تقاضا شاید بیش از ۱۰ ماه هیچ درآمدی نداشته باشند. به همین دلیل انتخاب افراد زیادی کار در فروشگاه‌های ساده سطح شهر با درآمد ماهانه ثابت است.

فروشگاه‌های بزرگ به خصوص فروشگاه‌های لباس زنانه و کافه‌های سطح شهر مقصد بسیاری از این فروشنده‌ها هستند و متقاضیان را بانوان تشکیل می‌دهند، در مقابل در بازار خودرو و مسکن بسیاری از فروشندگان آقا هستند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد امروز مشاغل زیادی مانند لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر، لوازم آرایشی، پارچه فروشی، بستنی فروشی به دنبال جذب فروشنده هستند. در واقع تقاضا برای فروشنده در بازار به مراتب بیشتر از عرضه است ولی به دلیل دستمزدهای پایین کمتر کسی حاضر به فروشندگی می‌شود. فروشگاه‌های بزرگ در ابتدای تابستان برای حل این مشکل دستمزد پیشنهادی خود را تا ۲۰ درصد افزایش دادند ولی همچنان برای جذب فروشنده مشکل دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =