اقتصاد چین

داده‌های جدید از کاهش شدید تعداد ازدواج‌ها و به دنبال آن زاد و ولد در چین حکایت می‌کند. چینی‌ها در ماه‌های گذشته با بحران‌های اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم کردند و در ۶ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ تعداد مرگ و میر در چین از زاد و ولد پیشی گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، داده‌های جدید از کاهش چشم‌گیر زاد و ولد و ازدواج در کشور چین خبر می‌دهد. اقتصاد چین در طول دو سال گذشته با بحران‌های بسیاری مانند رکود در بخش مسکن مواجه شد و اقدامات مختلف دولت خلق چین نیز تا کنون موفق به کنترل مشکلات نشده‌است. تقاضای ضعیف در بخش‌های داخلی بسیاری از شرکت‌های ساخت و ساز این کشور مانند اورگراند را ورشکست کرد و سایر غول‌های چینی مانند کانتری گاردن نیز به مرز ورشکستگی رسیده‌اند. زاد و ولد و ازدواج دو محرک بزرگ برای افزایش تقاضا به خصوص بازار مسکن است ولی داده‌های جدید از شرایط وخیم این دو شاخص در چین خبر می‌دهد.

اواخر سال ۲۰۲۳ میزان مرگ و میر به زاد و ولد در چین برابر شد و در نیمه اول سال ۲۰۲۴ برای نخستین بار مرگ و میر در چین از زاد و ولد پیشی گرفت.

اقتصاد اژدها در بحران زاد و ولد / آمار مرگ و میر در چین بیشتر از زاد و ولد شد

از زمان جمع‌آوری داده در مورد زاد و ولد و مرگ و میر در چین تاکنون هرگز مرگ و میر بیشتر از زاد ولد نبود. نسبت این دو از سال ۲۰۱۷ کاهشی شد و به تعبیر نشریات چینی اکنون در شرایط بحران قرار دارد. کاهش جمعیت چین خبر بدی برای بخش‌های مختلف اقتصاد اژدهاست و در بازارهای جهانی نیز اثرگذار است. از طرفی چینی‌ها در کنار زاد و ولد پایین، کمتر ازدواج می‌کنند. شاخص ازدواج در اقتصاد چین محرک مهمی برای خرید مسکن است. نرخ ازدواج چین نیز در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، در واقع نرخ زاد و ولد و ازدواج با هم نزولی شدند.

اقتصاد اژدها در بحران زاد و ولد / آمار مرگ و میر در چین بیشتر از زاد و ولد شد

در سال ۲۰۲۲ نرخ ازدواج در چین به ۴.۸ ازدواج جدید به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به ثبت رسید، این عدد نسبت به یک دهه اخیر بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته‌است. تعداد ازدواج‌های ثبت شده در چین طی ۳ ماه اول سال ۲۰۲۴ نیز به ۱.۹۶ میلیون زوج کاهش یافت. بدون در نظر گرفتن سال همه‌گیری کویید ۱۹، این پایین‌ترین تعداد ازدواج ثبت شده در چین از سال ۲۰۰۷ تا کنون بود.

اقتصاد اژدها در بحران زاد و ولد / آمار مرگ و میر در چین بیشتر از زاد و ولد شد

ازدواج مهمترین عامل افزایش تقاضای جوانان برای خرید خانه است و کاهش ازدواج‌ها نه تنها بازار مسکن را راکد می‌کند بلکه نرخ زاد و ولد در این کشور را بر مدار نزول قرار می‌دهد. کاهش این شاخص‌ها، حل مشکلات اقتصاد چین در ماه‌های گذشته را سخت‌تر کرده است و تحلیل‌گران چشم‌انداز روشنی دست‌کم برای کوتاه مدت ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =