کامودیتی

ماتریکس کامودیتی‌ها براساس داده‌های ۲۴ ماه گذشته، قیمت طلا، شیر و پنیر را گران ارزیابی می‌کند. همچنان قیمت کاکائو و قهوه نیز بیش از حد تعادل افزایش یافته‌ است، در طرف مقابل قیمت بنزین، نفت و گاز ارزان‌تر از حد انتظار ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بر اساس داده‌های ۲۴ ماه گذشته طلا، شیر و پنیر در بخش گران ماتریکس کامودیتی‌ها قرار می‌گیرند و در طرف مقابل گاز در میان کامودیتی‌های ارزان قیمت است. سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو منجر به نوسانات شدید در بازارهای جهانی شد. این سیاست‌ها قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد و در طرف مقابل بعضی از انواع کامودیتی رشد چند ده درصدی را تجربه کردند. ماتریکس کامودیتی‌ها که قیمت هر کامودیتی با داده‌های ۲۴ ماه گذشته را مقایسه می‌کند به قرار نمودار زیر است:

رقابت طلا، شیر و پنیر در بخش گران‌ترین‌های بازار کامودیتی

قیمت طلا، نقره، کاکائو، مس و قهوه در ماه‌های گذشته به شدت افزایش یافت ولی ماتریکس کامودیتی‌ها نشان می‌دهد این کامودیتی‌ها در مقایسه با داده‌های ۲۴ ماه گذشته گران هستند و بیش از حد خریداری شده‌اند. قیمت طلا و نقره با احتمال کاهش نرخ بهره و آغاز چرخه انبساطی توسط فدرال رزرو صعودی شدند، ضمن اینکه چینی‌ها در طول ۱۸ ماه متوالی به خرید و ذخیره‌سازی طلا مشغول بودند. آنها در ماه گذشته بیشتر از کل تاریخ نقره خریدند. قیمت طلا در ماه‌های گذشته بارها سقف تاریخی خود را جابه‌جا کرد ولی نقره با وجود رشد قیمت هنوز تا سقف تاریخی فاصله زیادی دارد.

کاکائو و قهوه نیز در میان کامودیتی‌های گران قرار می‌گیرند. کاکائو و قهوه به دلیل کاهش برداشت از مزارع سقف‌های قیمتی خود را شکستند. قیمت کاکائو در طول ۱ سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و قیمت قهوه دو هفته قبل به بالاترین سطح در طول تاریخ رسید. کشورهای تولیدکننده کاکائو و قهوه با بحران‌های مختلفی مانند باران‌های سیل‌آسا مواجه شدند و نه تنها بخشی از محصول بلکه بخشی از مزارع نیز به مرز نابودی رسید. نتیجه این اتفاق کاهش شدید عرضه قهوه و کاکائو و به دنبال آن افزایش قیمت آنها در بازارهای جهانی بود. اکنون هر دو نوع قهوه عربیکا و روبوستا در بخش قرمز ماتریکس کامودیتی‌ها قرار می‌گیرند.

در طرف مقابل قیمت نفت و بنزین با توجه به داده‌های ۲۴ ماه گذشته ارزان ارزیابی می‌شود و در محدوده بیش فروش قرار می‌گیرد. سویا، ذرت، نفت، برنت، کتان، برنج و شکر نیز کامودیتی‌های ارزان ماتریکس هستند. شدت فروش این کامودیتی‌ها در طول ۱ سال گذشته زیاد بود و بخشی از قیمت خود را از دست دادند. نفت برنت در طول هفته‌های گذشته با شدت بیشتری کاهش یافت، قیمت مواد غذایی مانند ذرت و سویا نیز به دلیل برداشت بیشتر از حد انتظار در مدت چند ماه بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =